måndag 18 april 2011

När man vaknar halv tre på natten och är kissnödig, då är livet kul. När man vaknar halv tre på natten i en dunge, i en hängmatta, i en sovsäck och är kissnödig, då är livet extra kul!

Jag försökte ignorera det, men i kombination med att hängmattan släpade i marken blev det bara för mycket. Jag krånglade mig ur sovsäcken, tofflorna, mössan och vantarna och dök ut i det fria. Månsken är något alldeles särskilt. Trots att det är natt blir det så ljust när månen och stjärnorna hjälper till. Jag såg precis vad jag höll på med när jag knöt upp och spände den läskigt tunna tråd som höll upp hela hängmattekonstruktionen. Spännbanden flyttade jag upp en dec på varje trädstam, nu skulle jag åtminstone slippa kylan som letade sig upp från marken. När jag uträttat övriga behov kröp jag tillbaka in i kokongen. En uggla hoade, bäcken brusade. Så underbart frisk luft. Kall luft, usch, kyligt och knyckligt i hängmattan. Jag somnade om igen.. sov en stund..

När man vaknar mitt i natten, i en hängmatta, det är jävligt kallt och man bara råkar krama ett påskägg, då FÅR man äta godis. Jag måste ha vaknat ett antal gånger, för ägget var nästan tomt när jag slukade alla ”söta björnar” vid halv fem tiden.

Jag har aldrig någonsin sett, ännu mindre ätit, något liknande. Fyrkantiga ägg. Jag skojar inte, KVADRATISKA. Hönsägg alltså, vanliga ägg fast..ja, like i said.. Nåja, frukost som frukost, smakade bra!

Bäcken.. svalkande tvagning i brusande vatten. När jag blir stor ska jag ha en bäck. En sådan där solen glittrar och vattnet stänker. En sådan med vattenfall, en sådan som sjunger.

Det är så lustigt. Ibland händer så mycket på en och samma dag att det känns som evigheter sedan man sov. Jag tycker om det. Bryta rutiner. Förresten var det länge sedan jag sov ordentligt. Natten till idag, de få timmar jag inte var vaken, drömde jag så intensivt att jag hann drömma ihop ett halvt liv. Får se hur det blir i natt, kanske fifflar ihop andra halvan, vore ju trevligt att se hur det slutar (y)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar